Objawy zatkania filtru cząstek stałych
Filtr cząsteczek stałych to obowiązkowe wyposażenie samochodów z silnikiem wysokoprężnym i wielu aut benzynowych. Znajduje się w tych pojazdach od 2011 roku, kiedy to w życie weszły normy czystości spalin EURO 5. To jeden z elementów układu wydechowego, który wygląda jak metalowa puszka z systemem kanałów w środku. Niestety, czasami filtr DPF ulega awarii, a jej objawy bywają różne. Co musisz wiedzieć na ten temat?
Filtr cząstek stałych - jakie są objawy jego zatkania?
Zazwyczaj, jeśli dojdzie do zatkania filtra cząsteczek stałych, na desce rozdzielczej pojawia się charakterystyczna kontrolka DPF. Zapala się wtedy, kiedy wysokość ciśnienia przed filtrem i za nim jest odmienna. Sterownik ECU odczytuje te dane i przekazuje informacje do kierowcy, że przepustowość filtra uległa obniżeniu. Paląca się kontrolka to pierwszy sygnał, którego pod żadnym pozorem nie można lekceważyć. W przeciwnym razie dojdzie nie tylko do trwałego uszkodzenia filtra cząsteczek stałych, ale również kanalizatora.
Oprócz zapalonej kontrolki, można zauważyć inne objawy, widoczne zazwyczaj już na pierwszy rzut oka. Są to przede wszystkim znaczne obniżenie mocy silnika, a nawet jego praca w trybie awaryjnym. Inne charakterystyczne niepokojące sygnały to zwiększone zużycie paliwa oraz duża ilość spalin wydobywających się z układu wydechowego – mówi specjalista z firmy "CAR SERVICE” – SZCZECIN.
Zatkany filtr cząsteczek stałych nierzadko prowadzi do licznych błędów w pamięci komputera pokładowego. Do tego dochodzi utrata parametrów oleju silnikowego, a czasami jego nadwyżka spowodowana rozcieńczeniem przez ropę.
Jak uniknąć zapchania filtra cząsteczek stałych?
W razie wystąpienia któregokolwiek z powyższych objawów, należy niezwłocznie zgłosić się do profesjonalistów. Fachowcy dokonają rzetelnego przeglądu pojazdu i zdiagnozują problem. Naprawa zapchanego filtra cząsteczek stałych jest konieczna, jeśli nie chcesz doprowadzić do poważniejszych awarii w aucie.
Warto też dbać o właściwą eksploatację pojazdu. Aby filtr cząstek stałych DPF nie uległ zapchaniu, unikaj jazdy tylko na krótkich trasach. Jeżeli jeździsz samochodem tylko do pracy, wybierz się od czasu do czasu na wycieczkę za miasto lub do galerii w pobliskim mieście. Wsparciem mogą być też dodatki do paliwa, które usprawniają wypalanie sadzy. Obowiązkowo wymieniaj regularnie olej, przynajmniej co 10-15 tysięcy kilometrów. Dzięki temu znacznie zminimalizujesz ryzyko zapchania filtra cząsteczek stałych.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana