Montaż opon rolniczych nie jest trudny!
Ciągniki rolnicze to pojazdy przeznaczone do pracy trudnych warunkach, dlatego też ich ogumienie musi odznaczać się lepszymi parametrami wytrzymałościowymi, niż opony zwykłego samochodu. Niezależnie jednak od tego, jak wytrzymałe opony posiadamy w swoim pojeździe, prędzej czy później każda ulegnie uszkodzeniom. W takiej sytuacji powinno się je wymienić na nowe. Można to zrobić ręcznie.
Demontaż starej opony
Przed montażem nowej opony trzeba zdjąć z felgi starą. Przy tej czynności należy pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa. Po pierwsze – nie próbujemy zdejmować opony, w której znajduje się powietrze, jej przebicie może być bardzo groźne. Po drugie – traktor przed demontażem należy unieruchomić i podnieść na podnośniku ze strony zdejmowanej opony. Po trzecie – do zdejmowania opony używamy specjalnych smarów, które zapewnią lepszy poślizg i ułatwią całą operację. Tych samych smarów używać będziemy przy późniejszym montażu nowego ogumienia.
Przygotowania
Skoro już zdjęliśmy oponę z felgi musimy przygotować się do montażu nowej.
Przede wszystkim należy upewnić się, że opona będzie pasować do obecnej w pojeździe felgi oraz do ciągnika – mówi przedstawiciel firmy Agro-Met – Zanim w ogóle przystąpimy do montażu należy skontrolować stan wnętrza felgi w poszukiwaniu ewentualnych uszkodzeń. Pamiętajmy również o tym, że nie powinno się stosować starej dętki. Jeśli nasza opona tego wymaga, powinniśmy zastosować nową dętkę.
Przed montażem nową oponę, na jej stopki z obu stron oraz na obręcz felgi powinniśmy nanieść cienką warstwę smaru.
Montaż opony
Montaż nowej opony rolniczej odbywa się w kilku etapach. Po upewnieniu się, że felga jest sprawna, a wentyl lub otwór na wentyl znajdują się na dole należy umieścić pierwszą stopkę felgi na obręczy felgi i stopniowo przepychać stopkę aż znajdzie się w najgłębszym rowku felgi. Następnie, jeśli to konieczne, montuje my dętkę – w tym celu należy ją nieco napompować i nałożyć na felgę, pamiętając o wsunięciu wentyla przez otwór w dole felgi. Teraz przepychamy na felgę drugą stopkę opony. Potem wystarczy wycentrować oponę i sprawdzić, czy jej stopki nie przyciskają dętki. Po napompowaniu do ciśnienia około 2,5 bar stopki opony same ustawią się w odpowiedniej pozycji. Montaż opony jak widać nie jest bardzo trudnym zadaniem, choć niewątpliwie wymaga nieco cierpliwości oraz dokładności. Nie należy lekceważyć odpowiedniego przygotowania oraz zachowywać prawidłową kolejność wszystkich czynności. W ten sposób zyskujemy gwarancję dobrze wykonanej pracy oraz, co najważniejsze, bezpieczeństwa jazdy ciągnikiem.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana