Jak wykręcić urwaną świecę żarową
Dawniej właściciele dieslów dobrze wiedzieli czym są świece żarowe i do czego służą. Przed uruchomieniem pojazdu musieli bowiem poczekać na ich nagrzanie się. W przypadku nowych samochodów dzieje się to bardzo szybko, o ile świece są sprawne. Zadaniem świec żarowych jest podgrzewanie powietrza w komorze spalania. Są one potrzebne przy rozruchu, zwłaszcza przy niższych temperaturach otoczenia.
Po czym poznać awarię świecy żarowej?
Symptomem awarii świec żarowych są utrudniony rozruch i dygotanie silnika po odpaleniu. Na szczęście na ogół koszty wymiany świec żarowych nie są duże. Mechanicy są zdania, że należy zawsze wymieniać cały ich komplet. W wielu modelach samochodów dostęp do świec jest trudny. W przypadku starszych konstrukcji, można pokusić się nawet o samodzielną ich wymianę. Do tego celu przygotować należy odpowiedni smar ceramiczny i klucz dynamometryczny. Kluczem do sukcesu jest dokładność, gdyż niedokręcenie świec skutkuje zbieraniem się nagaru, a ich zbyt mocne ściśnięcie spowodować może ukręcenie świecy.
Przeczytaj również: Na czym polega wyważanie kół?
Co jaki czas wymieniać świecę żarową?
Podczas odkręcania świec żarowych nietrudno o ich ukręcenie. Wówczas można głowicę zdemontować, co kosztuje nawet kilka tysięcy złotych lub zlecić naprawę profesjonalistom, takim jak na przykład serwis samochodowy FordSławek. Ci są w stanie usunąć urwaną świecę bez konieczności rozbierania silnika. Najczęściej do urwania świecy dochodzi na skutek nieprawidłowego montażu przez poprzedniego mechanika czy po długim okresie między poszczególnymi wymianami. Powinno do tego dochodzić raz na 75-100 tysięcy kilometrów. Nowoczesne silniki wysokoprężne posiadają w praktyce coraz cieńsze świece. Obecnie standardem są już podgrzewacze o średnicy zaledwie 8 mm.
Przeczytaj również: Jaki jest zakres usług w ramach naprawy AC/OC?
Na co zwrócić uwagę przy dokręcaniu świecy?
Dzięki temu podczas wykręcania świec żarowych konieczne jest zastosowanie odpowiedniego momentu podawanego zawsze przez producentów świec. Moment dokręcania to bardzo często tylko 8-12 Nm. Do tego potrzebny jest profesjonalny klucz dynamometryczny. Do świec żarowych jest trudno się niestety dostać. Często wcześniej konieczny okazuje się demontaż wycieraczek, podszybia, kolektora dolotowego oraz wydechowego. Mimo to na ogół ich wykręcanie odbywa się przy użyciu lusterka lub niemal po omacku. Dlatego też coraz częściej ma miejsce uszkodzenie świec żarowych, zarówno przy montażu nowych, jak i podczas wykręcania starych świec. Wówczas najlepiej zwrócić się o pomoc do fachowców, którzy mają w tym zakresie doświadczenie.
Przeczytaj również: Co prowadzi do zużycia sprzęgła w aucie?
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana