Elementy gumowe sprzęgieł podatnych
Sprzęgło to układ mechaniczny obecny nie tylko w samochodach, ale również w innych maszynach wykorzystywanych w różnorodnych branżach. Istnieje wiele rodzajów sprzęgieł, ale na szczególną uwagę zasługują sprzęgła podatne, czyli zawierające w swojej budowie gumowe elementy. Czemu służą elementy gumowe sprzęgieł i jaka jest ich rola w funkcjonowaniu całego mechanizmu?
Czym jest sprzęgło podatne?
Sprzęgło wykorzystywane jest na bardzo szeroką skalę w budowie maszyn. Aby zrozumieć istotę tego, czym jest sprzęgło podatne oraz jak działa warto pochylić się nad pojęciem zwykłego sprzęgła. Sprzęgło łączy oraz rozłącza wały w celu przezywania momentu obrotowego.
O to, czym jest sprzęgło podatne z gumowymi elementami zapytaliśmy producenta wyrobów z gumy i silikonu Pionier Jawor: Zasada działania sprzęgła podatnego z gumowymi elementami jest taka sama, jak zwykłego sprzęgła. Jednak jest wykorzystywane w trudnych warunkach, kiedy moment obrotowy podlega dużym wahaniom oraz jest bardzo dynamiczny.
Zastosowanie gumy w sprzęgle podatnym ma za zadanie ochronić wał przed uszkodzeniem w wyniku zbyt dużych i gwałtownych zmian momentu obrotowego. Sprzęgła podatne inaczej też nazywane elastycznymi najczęściej używa się w maszynach przemysłowych dla sektora energetycznego, morskiego lub kolejowego.
Dlaczego guma jest najlepszym materiałem?
Guma to materiał bardzo elastyczny, dlatego skutecznie łagodzi nierówną prędkość oraz przesunięcia na łączonych wałach. Dodatkowo gumowe elementy tłumią hałas powstały podczas pracy sprzęgła i stanowi doskonałą izolację elektryczną. Dlatego też wykorzystanie gumy, jako łącznika elementów w sprzęgle jest tak skutecznym rozwiązaniem.
Jakie są rodzaje sprzęgieł podatnych?
Sprzęgła podatne należą do grupy sprzęgieł nierozłącznych mechanicznie. Oznacza to, że element czynny oraz bierny są ze sobą nieodwracalnie połączone podczas pracy. Do jednego z bardziej popularnego rodzaju sprzęgła podatnego należy sprzęgło z możliwością sterowania. Ten rodzaj sprzęgła podatnego pozwala na zmianę prędkości obrotowej lub odłączenie wałka napędzanego bez wyłączania silnika.
Innym rodzajem są sprzęgła kabłąkowe, zwane również oponowymi. Tutaj stosuje się wkładkę gumową w kształcie łuku lub tak zwane opony do sprzęgieł podatnych, które zapewniają przekazywanie momentu obrotowego bez luzów.
Natomiast w sprzęgle podatnym ze sprężynami płaskimi stosując gumowe wkładki o odpowiednich wycięciach można w znacznym stopniu stłumić drgania powstałe przy nagłym i niespodziewanym obciążeniu. Elementy gumowe używane w sprzęgłach podatnych mogą posiadać różnorodne kształty oraz grubości. Wszystko zależy od tego, do jakiego rodzaju sprzęgła będą wykorzystywane.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana