Czym jest strefa kontrolowanego zgniotu w aucie?
Czy wiesz, jakie specjalne konstrukcje są stosowane w samochodach, by zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów? Oprócz poduszek powietrznych, pasów i wzmocnień kabiny kluczową rolę odgrywa strefa kontrolowanego zgniotu w aucie. Ma ona charakter bierny, ponieważ pozostaje w spoczynku podczas jazdy. Natomiast, gdy dojdzie do wypadku lub kolizji, pochłania ogromną część uderzenia, chroniąc przy tym kierowcę i pasażerów. Czym ona dokładnie jest?
Strefa kontrolowanego zgniotu w aucie – jak wygląda?
Bezpieczeństwo ponad wszystko – tą dewizą kierował się Bela Barenyi, który skonstruował pierwszą strefę zgniotu w 1959 roku. Ten australijski inżynier koncernu Daimler-Benz zrewolucjonizował rynek samochodowy, a z jego patentu pierwsi skorzystali Niemcy, wdrażając strefę kontrolowanego zgniotu do Mercedesów 220, 220S i 220SE.
Przeczytaj również: Jakie uprawnienia są wymagane do obsługi wózków widłowych?
- Kluczową rolę w strefie kontrolowanego zgniotu odgrywa konstrukcja nadwozia. Odpowiednio usztywniony szkielet karoserii pochłania energię kinetyczną, powstałą w trakcie wypadku samochodowego. W ten sposób chroni ona klatkę bezpieczeństwa, w której znajdują się pasażerowie i kierowca. Współcześnie eksperci przeprowadzają wiele testów uderzeniowych, które potwierdzają skuteczność stref kontrolowanego zgniotu
– precyzuje specjalista z firmy Auto Centrum Golemo.
Do strefy zgniotu należą właściwie ukształtowane części samochodu, które powstają najczęściej z wytłoczek o stopniowej grubości blach. Jednymi z najważniejszych elementów są użebrowane podłużnice, które po uderzeniu zwijają się w tak zwaną harmonijkę. Stąd charakterystyczny wygląd zgniecionego nadwozia po wypadku. W efekcie pozostała siła zostaje równomiernie rozłożona przez węzły szkieletu na inne części auta.
Nadwozie cechuje się więc nieocenioną sztywnością – jego bierne elementy dają największą szansę na przeżycie w razie poważnego wypadku.
Co warto wiedzieć o strefie kontrolowanego zgniotu w aucie?
We współczesnych pojazdach, takich jak samochody marki DS Automobiles, montowane są strefy kontrolowanego zgniotu, które cechuje jeszcze większa sztywność. Te elementy o biernym charakterze mają dodatkowe zalety – wpływają na skrócenie odcinka hamowania pojazdu z kilkudziesięciu do nawet kilkunastu centymetrów. W efekcie przeciążenie jest jeszcze bardziej zmniejszone, a skutki uderzenia łagodniejsze.
Łatwo zauważyć, że na bezpieczeństwo podczas jazdy mają wpływ nie tylko pasy, poduszki powietrzne, foteliki dla dzieci, wzmacniane kabiny czy też elektroniczne czujniki. Niebagatelną rolę odgrywa strefa kontrolowanego zgniotu – warto zainwestować w auto z jak najlepiej usztywnianymi elementami nadwozia!
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana