2 najczęstsze przyczyny awarii silnika w samochodach osobowych
Każdy doskonale wie, jak skomplikowanym mechanizmem jest silnik pojazdu i zdaje sobie sprawę, że znalezienie przyczyn awarii nie zawsze jest łatwe. Choć we współczesnych pojazdach dużym udogodnieniem jest diagnostyka komputerowa, to nie zastąpi ona doświadczenia mechanika. Warto więc dowiedzieć się od specjalistów, jakie są najczęstsze przyczyny awarii silnika w autach osobowych.
Silnik sercem każdego pojazdu
Silnik jest z pewnością najważniejszym elementem każdego samochodu. To od jednostki napędowej zależy moc i szybkość pojazdu, sprawność i niezawodność auta podczas podróży. Dobrze działający silnik wpływa korzystnie na ekonomię jazdy, czyli na spalenie paliwa, a tym samym na obniżenie rachunków na stacjach paliwowych. Kultura pracy jednostki napędowej ma ogromny wpływ na ekologię. Niesprawne silniki zanieczyszczają środowisko naturalne i są odpowiedzialne za złą jakość powietrza. Warto też zaznaczyć, że jazda samochodem z idealnie pracującym silnikiem daje ogromną satysfakcję każdemu kierowcy, dla którego pokonywanie kilometrów jest przyjemnością samą a sobie.
Przeczytaj również: Kiedy silnik wymaga regeneracji?
Co może zepsuć się w silniku – awaria rozrządu
Jedną z poważniejszych awarii silnika spowodować może zerwanie się paska rozrządu lub awaria łańcucha rozrządu. Wówczas prawdopodobnie dojdzie do uszkodzenia zaworów. Jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest kapitalny remont głowicy silnika. Dlatego tak ważna jest wymiana rozrządu zgodnie z zaleceniami producenta. Zwracają na to uwagę specjaliści z warsztatu Mechanik Samochodowy Euro Auto z Rzeszowa i zachęcają właścicieli pojazdów do regularnych przeglądów serwisowych.
Przeczytaj również: Diagnostyka komputerowa samochodu jako pomoc w lokalizacji usterek
Zatarcia silnika i uszkodzenia turbosprężarki
Kolejną z przyczyn awarii może być zatarcie silnika. Występuje ono na skutek nagłego wycieku oleju silnikowego np. z powodu uszkodzenia miski olejowej lub niskiego jego poziomu w układzie smarowania. Nadmiernie zużyty olej lub jego niski poziom w układzie może doprowadzić do szybkiego zużywania się elementów ruchomych silnika, wzrostu ilości zanieczyszczeń, a w konsekwencji do unieruchomienia silnika i konieczności naprawy silnika. Niekontrolowana utrata płynu chłodzącego również może doprowadzić do zatarcia silnika.
Przeczytaj również: Jak przygotować katalizator do oddania do punktu skupu?
Najczęstszym powodem awarii turbosprężarki mogą być usterki w systemie uszczelniającym, na skutek długiej eksploatacji turbosprężarki lub z powodu zanieczyszczeń i złej jakości oleju silnikowego. Dodatkowo niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania radykalnie zwiększa tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując nagłe przegrzanie i szybkie zużywanie się elementów turbosprężarki, aż do jej pełnego uszkodzenia.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana