Renowacja felg przy pomocy malowania proszkowego
Poocierane, matowe, upstrzone plamami rdzy felgi nie są ozdobą samochodu. Nie oznacza to jednak, że musisz je wymienić na nowe. Zdecydowanie tańszym i rozsądniejszym sposobem jest renowacja – oczywiście pod warunkiem, że felgi nie uległy poważniejszym uszkodzeniom konstrukcyjnym, a chcesz po prostu odświeżyć ich wygląd. Na czym polega malowanie proszkowe felg?
Do renowacji felg stalowych oraz aluminiowych zasadniczo stosuje się dwie metody: malowania na mokro lub sucho. Ze względu na lepszą jakość i trwałość powłok otrzymywanych metodą proszkową obecnie właśnie ona cieszy się największą popularnością. Na czym polega i jak przebiega?
Przeczytaj również: Jak samochody są zabezpieczane przed korozją?
Malowanie proszkowe felg
Lakierowanie felg na sucho w niczym nie przypomina tradycyjnego sposobu malowania. Na dokładnie oczyszczoną i przygotowaną powierzchnię metalu nakłada się specjalną farbę w proszku. Do nakładania farby wykorzystywane są specjalne pistolety natryskowe, a proszek przywiera do metalu dzięki działaniu sił elektrostatycznych. Po nałożeniu farby felga trafia do pieca na ok. 20 minut. Tu, w temperaturze dochodzącej 200oC, farba topi się i ulega polimeryzacji, skutkiem czego trwale łączy się z metalowym podłożem.
Warstwa farby proszkowej jest dużo twardsza od powłoki otrzymanej metodą malowania na mokro, w związku z czym wykazuje znacznie większą odporność na uszkodzenia mechaniczne. W przypadku felg to bardzo ważna zaleta, zwłaszcza jeśli samochód na co dzień wykorzystywany jest w trudnych warunkach. Malowanie proszkowe zapewnia nieporównywalnie dłużą trwałość odnowionej powierzchni felgi – mówi specjalista z firmy TECHNIKOR.
Przygotowanie felgi pod lakierowanie proszkowe
Renowacja felg metodą proszkową pozwala uzyskać idealnie gładką powłokę w dowolnym kolorze, która dodatkowo jest całkowicie odporna na otarcia, wilgoć, zabrudzenia i częste czyszczenie, oddziaływanie skrajnych temperatur… pod warunkiem prawidłowego przeprowadzenia całego procesu. Praca fachowca zaczyna się na długo zanim felgi trafiają do komory lakierni.
Pierwszym krokiem zawsze musi być dokładne umycie felg i ocena ich stanu technicznego. Jeżeli okaże się, że na elementach znajdują się poważne uszkodzenia, które zagrażają bezpieczeństwu dalszego użytkowania, na tym praca się kończy. Jeśli jednak jedynym mankamentem felgi jest wygląd, czas na profesjonalne czyszczenie.
Przygotowanie podłoża do malowania proszkowego obejmuje usuwanie starych powłok i wszelkich śladów korozji, odtłuszczanie, odpylanie oraz wygładzanie powierzchni. Zarysowania i nierówności na felgach stalowych wygładza się zwykle w procesie piaskowania, czyli obróbki powierzchni z wykorzystaniem ścierniwa pod wysokim ciśnieniem. Ponieważ w przypadku aluminium piaskowanie może okazać się ryzykowne, felgi z tego metalu są częściej trawione w kąpieli chemicznej. Przed nałożeniem farby proszkowej felgę powinno się zabezpieczyć dodatkową warstwą antykorozyjną, np. przez chromowanie lub z użyciem emulsji podkładowej.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana