Podstawowe informacje o płynach hamulcowych
Sprawny układ hamowania to gwarancja bezpiecznej jazdy. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego oraz jego regularna wymiana, maksymalnie co dwa lata. Warto wiedzieć, jaką funkcję spełnia ten płyn eksploatacyjny oraz jakie posiada parametry – dzięki temu jasne stanie się, dlaczego jest tak ważny. Przedstawiamy więc podstawowe informacje o płynach hamulcowych!
Jak działa płyn hamulcowy?
Układ hamowania w samochodzie jest układem hydraulicznym. Stąd konieczność zastosowania cieczy o odpowiednich parametrach, która poddana ciśnieniu zapewni jego prawidłowe działanie. Jak to działa?
Przeczytaj również: Regularna wymiana płynu hamulcowego a stan pompy ABS
Pedał hamulca współpracuje z pompą, która powoduje zwiększenie ciśnienia płynu znajdującego się w przewodach – mówi specjalista z hurtowni chemii samochodowej Buwar – Dzięki temu może on zostać równomiernie rozprowadzony aż do tłoczków, które zostają wprawione w ruch. Pod wpływem nacisku płynu tłoczki zaczynają dociskać klocki lub szczęki hamulcowe. W ten sposób zmniejsza się prędkość pojazdu.
Oczywiście gwarancją sukcesu jest szczelność całego układu oraz odpowiednie parametry płynu hamulcowego. Jest on bowiem narażony na działanie skrajnych temperatur, a także wysokiego ciśnienia. Części ruchome układu są natomiast narażone na tarcie, a także korozję, dlatego płyn hamulcowy powinien posiadać również właściwości smarne, a także zapewniać ochronę antykorozyjną.
Co wchodzi w skład płynu hamulcowego?
Podstawową bazą każdego płynu hamulcowego jest rozpuszczalnik: zazwyczaj ester glikolu. Dzięki temu płyn posiada wysoką temperaturę wrzenia. Składnik ten to od 60% do nawet 90% produktu. Około 5-30% to składniki smarne, niezbędne do prawidłowego działania elementów ruchomych, znajdujących się między innymi w pompie hamulcowej. Od 2% do 5% stanowią dodatki, które przedłużają żywotność płynu, a także zapobiegają pojawieniu się korozji na elementach układu hamulcowego.
Właściwości płynów hamulcowych
Skuteczność płynu hamulcowego wynika z jego właściwości. Przede wszystkim charakteryzuje się on niską ściśliwością, także przy zmianach temperatury i ciśnienia. Posiada wysoką temperaturę wrzenia (do 230°C), dzięki czemu nie zagotowuje się nawet pod wpływem wysokich temperatur, które pojawiają się podczas hamowania. Jednocześnie posiada niską temperaturę krzepnięcia.
Płyn hamulcowy posiada również wysoką higroskopijność, co wpływa na jego żywotność. Wraz z absorpcją wody z otoczenia spada temperatura wrzenia, a tym samym zanikają najważniejsze właściwości. Znajdująca się w płynie woda obniża temperaturę wrzenia oraz prowadzi do korozji.
Warto również wiedzieć, że płyn hamulcowy może uszkodzić powłoki lakiernicze – dlatego uzupełniania należy dokonywać bardzo dokładnie, uważając, aby nic nie kapnęło na lakier. Najlepiej wymianę płynu powierzyć specjalistom, którzy oprócz płynu pozbędą się również zanieczyszczeń, a także dokonają oględzin całego układu hamulcowego.
Wymiana płynu hamulcowego
Świeży płyn ma barwę słomkową, natomiast zużyty – kolor mocno zaparzonej herbaty. Wymiana konieczna jest co 40-60 tysięcy kilometrów, jednak nie rzadziej niż co dwa lata. Płyn hamulcowy wymienia się również podczas każdej wymiany którejś z części układu hamulcowego. To ważne, ponieważ zbyt duża ilość wody w płynie może doprowadzić do jego zagotowania, a tym samym awarii hamulca, co może być szczególnie niebezpieczne podczas konieczności gwałtownego hamowania.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana