Jak naprawić karoserię po gradobiciu?
Gwałtowne zjawiska atmosferyczne zdarzają się coraz częściej, a w ich wyniku pojawia się wiele zniszczeń. Dla właścicieli samochodów poza problemami powodowanymi przez podtopienia oraz ułamane konary, gałęzie czy przewrócone drzewa kłopotliwe okazują się następstwa intensywnych opadów gradu. Pojedyncze gradziny mogą być na tyle duże, że doprowadzają do odkształcenia karoserii – pokryw silnika, bagażników oraz dachów.
Techniki naprawy smart repair
Wgniecenia spowodowane na powierzchni karoserii przez padający grad to najczęściej spora liczba charakterystycznych „wklęśnięć” pokrywających niemal cały element. Ich usunięcie tradycyjnymi metodami jest dość drogie, ponieważ wymaga wyprostowania metalu, a następnie pokrycia go nową warstwą lakieru. W przypadku maski lub bagażnika jest to czasochłonne, lecz możliwe. Przy uszkodzeniach znajdujących się na dachu sprawa będzie znacznie trudniejsza i kosztowna. W sytuacji, gdy gradziny nie doprowadziły do pęknięcia lub odspojenia lakieru, można jednak zamiast tradycyjnej naprawy blacharsko-klakierniczej skorzystać z jednej technologii smart repair – tzw. PDR (Paintless Dent Repair) albo Glue Puller. Będzie ona szybsza, tańsza a jej efekty równie dobre, jak uzyskiwane przy tradycyjnych pracach blacharsko-lakierniczych.
Na czym polegają naprawy smart repair?
Naprawy smart repair wiążą się z wyprostowaniem blachy przez wykorzystanie jej naturalnej odkształcalności przy zadziałaniu na element siłą o odpowiednio dużej wartości. Można w uproszczeniu powiedzieć, że celem technik tego rodzaju jest uzyskanie odkształcenia przeciwnego do tego, jakie powstało w następstwie opadu gradu. W zależności od tego, jaki element został w ten sposób odkształcony, można zastosować technikę wypychania lub wyciągania wgnieceń. Przy wypychaniu (PDR) specjaliści korzystają ze specjalnych łyżek, którymi od wewnętrznej strony naciska się na powierzchnię blachy. Może ona być zastosowana w przypadku masek, pokryw bagażnika lub drzwi. Przy wyciąganiu nazywanym techniką klejową (Glue Puller) używa się przyklejanego do blachy od zewnątrz grzybka, który następnie jest pociągany przy użyciu dźwigni zapewniającej uzyskanie odpowiednio dużego przełożenia. Glue Puller sprawdza się przy naprawach dachów i słupków oraz innych profili zamkniętych. Ograniczeniem stosowania technik smart repair jest jednak stan lakieru – w przypadku, gdy powłoka została przerwana, niezbędne okaże się malowanie naprawianej części. Naprawy powypadkowe w technologii PDG lub Glue Puller oferuje firma Auto Efekt ze Szczecina. Zajmuje się ona również tradycyjnymi technikami blacharsko-lakierniczymi oraz mechaniką pojazdową.
Przeczytaj również: Jak pozbyć się trudnych plam z karoserii pojazdu?
Przeczytaj również: Pielęgnacja zabezpieczonych aut. Konserwacja powłoki ceramicznej
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana