Błędy przy doborze olejów i płynów eksploatacyjnych
Podobnie jak ludzkie ciało, samochód do sprawnego działania wymaga stosownych płynów. Nie sposób wskazać, który z nich jest najważniejszy, bowiem każdy pełni oddzielną funkcję – oleje minimalizują tarcie między ruchomymi elementami silnika i skrzyni biegów, płyn chłodniczy odprowadza temperaturę, płyn hamulcowy umożliwia działania całego układu hamulcowego. Istotne jest, żeby używać odpowiednich typów płynów. Jakich błędów należy unikać przy wyborze?
Nieprawidłowa lepkość oleju
To jeden z powszechniej występujących błędów, jaki popełniają kierowcy przy wyborze oleju. Jednocześnie lepkość to jeden z najważniejszych parametrów oleju – mówi on nam, jaka jest miara tarcia wewnętrznego, powodującego opór podczas przemieszczania się warstw płynu. Lepkość wyrażana jest symbolem zawierającym dwie liczby oraz znajdującą się między nimi literę W, np. 10W-40 – jest to tak zwana klasyfikacja SAE. Symbole te mówią nam o zastosowaniu oleju w zależności od temperatury. Jak należy je odczytywać?
Pierwsza liczba symbolu mówi nam o temperaturach minusowych – wyjaśnia przedstawiciel firmy Buwar – 0 oznacza, że olej może być stosowany w temperaturze -35 stopni, zaś 5 to -30 stopni. Liczba znajdująca się po literze W oznacza temperaturę dodatnią. Symbol 10W-40 mówi nam, że olej przeznaczony jest do pracy w temperaturach od -30 do 40 stopni Celsjusza.
Błędem, który możemy popełnić jest założenie, że im większy zakres temperatur, tym lepiej. Należy pamiętać, że każdy silnik dostosowany jest do pracy z olejami o specyficznej lepkości. Dlatego należy wybierać produkty o parametrach zalecanych przez producenta auta. Do zasady tej powinniśmy się stosować kupując również olej do skrzyni biegów
Jakość oleju
Oleje samochodowe możemy podzielić na trzy kategorie, w zależności od rodzaju bazy użytej w ich produkcji. Bazy te to: baza mineralna, syntetyczne oraz półsyntetyczna, powstająca w wyniku zmieszania dwóch poprzednich. Oleje syntetyczne to obecnie najlepsze produkty na rynku, jednak powinny być stosowane w silnikach do nich dostosowanych. Oleje mineralne sprawdzą się w silnikach starszej daty.
Płyny chłodnicze
Płyn chłodniczy odpowiedzialny jest za odprowadzenie ciepła powstającego podczas pracy silnika. Tradycyjnym rozwiązaniem są płyny krzemianowe. Zawartość krzemianów ma za zadanie chronić układ chłodzenia przed korozją, jednak pociąga za sobą również pewne negatywne konsekwencje. Po pierwsze powoduje, że płyn zużywa się szybciej i co około 2 lata należy go wymienić. Po drugie krzemiany obniżają przewodność cieplną płynu, co wpływa na jakość odprowadzania temperatury z silnika. Dlatego nie są one zalecane do silników nowoczesnych aut, które ogólnie są bardziej obciążone termicznie, niż starsze modele. Dla takich urządzeń zalecane są płyny bezkrzemianowe. Płyny można szybko rozróżnić po kolorze – krzemianowe barwione są na zielono bądź niebiesko, zaś bezkrzemianowe na czerwono lub różowo.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana